Siets is morgen jarig! :D - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Siets & Liss Teekens & Bosveld - WaarBenJij.nu Siets is morgen jarig! :D - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Siets & Liss Teekens & Bosveld - WaarBenJij.nu

Siets is morgen jarig! :D

Door: Siets

Blijf op de hoogte en volg Siets & Liss

20 Februari 2009 | Vietnam, Hanoi

Lieve Allemaal,

Weer even een berichtje van ons! Op dit moment zitten we in Hanoi en je raadt het nooit, we hebben een eigen computer op onze kamer!!! Zo luxe heb ik het thuis niet eens ;).

Onze eerste Vietnamese stad was Hue, we kwamen s avonds laat pas aan en na een tijdje zoeken, hadden opeens een belachelijk goedkoop en luxe hotel! Van tandenborstel tot waterkoker en van sitdown wc tot zachte matrassen alles was aanwezig in de kamer! en dat voor nog geen 10 euro per nacht :D geweldig. Toen we de volgende ochtend de stad gingen verkennen, viel het ons al meteen op, waar je gaat of staat, overal zijn brommers, heel veel brommers. Je moet je in allemaal vreemde bochten wringen wil je over de stoep kunnen lopen, want de stoep is het terrein van de brommer. Zelfs in de woonkamer heeft de brommer een ereplaats. Zodra het donker is wordt de brommer in de woonkamer naast de bank gezet! Waar hij vervolgens vol trots door de eigenaar wordt opgepoetst om de volgende dag weer blinkend over de straat te kunnen ;). Het Pronken van de brommer is dan ook een uiterst serieuse zaak, met z'n duizenden tegelijk gaan de brommers elke dag de staat op om te laten zien hoe mooi ze zijn. Dat maakt het voor de voetganger praktisch onmogelijk om overtesteken. Het is echt een kwestie van leven of dood. Ogen dicht en hopen dat je heelhuids aan de overkant komt. Gelukkig gaat dit nog steeds goed.
Nadat Hans en ik de brommers (voor zover het kon) even achter ons hadden gelaten, besloten we om een rondje door de stad te gaan lopen. Op een gegeven moment wilde een man ons wel een boottochtje verzorgen. Hans en ik hadden daar niet zo'n interesse in en liepen vrolijk door. De man dacht waarschijnlijk dat we wel wilde maar het te duur vonden. Hele stukken is de meneer achter ons aangelopen met telkens weer een goedkoper bod. Op een gegeven moment was het zo goedkoop dat we het toch wel wilde doen! De boottocht duurde en uur een voerde ons over de Perfume. Overal lagen boten op het water die samen dorpjes vormde. Kinderen waren aan het zwemmen in de rivier en de vrouwen deden de was. Na een uur werden we weer netjes afgezet en besloten Hans en ik om een bustocht te boeken naar Hanoi. Daar begon onze Vietnam reis namelijk echt.
Na een vreselijk busreis arriveerden we om half 6 's ochtends in Hanoi. Nou daar stond Hans en ik dan, tientalle schreeuwende taxichauffeurs om ons heen en geen idee waar we waren. Na het doorzoeken van de Lonely Planet besloten we om samen met een Belgisch meisje op zoek te gaan naar een hostel in het oude gedeelte van de stad. Gelukkig zijn de Vietnamezen vroege vogels dus er was genoeg keus qua hotel. Na eindeloos zoeken kwamen we om 7 uur aan in een hotel dat kamers verhuurde voor 10$ per nacht. Want wat is Hanoi duur zeg, Phoe...
Na een dutje en een verfrissende douche gingen Hans en ik de stad in. Het was die dag valentijnsdag en dat hebben we geweten. Je struikelde werkelijk over de stelletjes die innig in elkaar zaten verstrengeld. Alle vrouwen hadden grote bossen rozen bij zich en de mannen waren gewapend met een fototoestel, want elke stap die hun prachtige vrouw zette moest natuurlijk wel eventjes op de foto!
Omdat Hans en ik toch niet zo tevreden waren over ons hotelletje, je moest namelijk opeens 5$ extra betalen als je de airco wilde gebruiken, werkelijk van de zotte, gingen we op zoek naar iets nieuws! Uiteindelijk vonden we een prachtig hotel met prachtige kamers, voor een vriendelijke prijs. We besloten onze tassen te verkassen en hier 2 nachtjes door te brengen. Helaas kregen we de volgende dag te horen dat het hotel vol was en wij naar een andere locatie van het hotel werden ondergebracht. Met een mannetje voorop liepen Hans en ik heel Hanoi door op zoek naar een nieuw hotel. De ene na de andere kamer werd door mij afgekeurd: te duur of te klein of t balkon lag niet op het zuiden enz. enz. Het mannetje begon na de 10de kamer toch wel een beetje moedeloos van ons te worden. Hij besloot om zich er ook maar even mee te gaan bemoeien, na wat Vietnameze woordwisselingen mochten we opeens in een veel duurdere kamer voor nog steeds het vriendelijke prijsje van het andere hotel.
Maar het vinden van een andere kamer had toch iets meer tijd ingenomen dan we hadden gedacht, hierdoor hadden we geen tijd meer voor het bezoeken van het Mausoleum van Ho Chi Minh. We besloten om een dvdspeler te huren en Bridget Jones 2 te gaan kijken!! Na het verbouwen van de hele hotelkamer hadden Hans en ik ons voor de 2e keer goed geinstalleerd voor het zien van onze film. Werkelijk fantastisch;).
De volgende dag stond het Mausoleum op het programma. Het Mausoleum is een soort ernomre tombe, van wel 10 meter hoog en 60 meter breed waar Ho Chi Minh in ligt. Ho Chi Minh wordt hier nog altijd beschouwd als volksheld en het Mausoleum wordt dan ook flink bewaakt. Nadat de tassen waren ingeleverd en we door een detectiepoortje waren gelopen mochten we aansluiten bij de rij. Iedereen moest 2 aan 2 in de rij gaan staan. Vervolgens werden we onder streng toezicht, van een mannetje in een wit pakje, het plein overgeleid. Hoe dichter we in de buurt kwamen van het Mausoleum, hoe meer mannetjes in witte en groene pakjes er kwamen. Toen we eenmaal in het mausoleum waren was praten niet meer toegestaan. Eigenlijk wisten we niet zo goed wat we moesten verwachten maar toen we eenmaal de trap op waren gegaan en de hoek om waren lag daar opeens in een glazen kist omringd door 4 bewakers een dode man. Ho Chi Minh wel te verstaan. Aangezien Hans en ik nog nooit een dood persoon hadden gezien was dit wel een beetje een rare gewaarwording. Even stilstaan bij deze gedachten was er niet bij, we moesten in hoog tempo 't Mausoleum uit om direct door te gaan naar het Ho Chi Minh museum. Daar konden we namelijk zien wat voor een geweldige dingen hij had gedaan. Het museum, was net zoals t Mausoleum, erg bijzonder! Alles is werkelijk bewaard van Ho Chi Minh. Pennen, onderbroeken, zijn eerste stoel, foto's van zijn ouders, noem het maar op en ze hebben het.
Na Ho Chi Minh zijn Hans en ik op zoek gegaan naar een geschikt reisbureautje om een aantal tours te boeken. We wilde graag naar Sapa en Halong Bay.
Om in Sapa te komen moesten we eerst een nacht met de slaaptrein! Harstikke leuk. Gelukkig hadden we het erg getroffen met onze medereizigers. De trein is namelijk onderverdeeld in allemaal kleine coupeetjes waar 2 stapelbedden in staan. Om 5 uur 's ochtends arriveerde onze trein in een stad een uur rijden van Sapa. Het hotelletje in Sapa was prima! met als uitschieter de douche, werkelijk geweldig! Om 9 uur moest je ontbeten hebben en klaarstaan voor een wandeling! Onze gids genaamd Hiep, nam oms mee naar een village en een waterval. De wandeling was prachtig, we zaten namelijk hoog in de bergen en overal waar je keek zag je rijstterassen. Heel gaaf.
De middag hadden we vrij en zijn we Sapa gaan bekijken.
Dag 2 zouden we weer een wandeling gaan maken. We begonnen deze dag om 9 uur s ochtends. Omdat we naar 3 verschillende dorpen zouden lopen, zaten er overal vrouwtjes uit een van de dorpen om met je mee te lopen. De tocht was echt supergaaf! Dwars door de bergen, klimmen, dalen en vooral genieten van het uitzicht. Omdat de vrouwetjes uit de dorpen, deze tocht 2 keer per dag maken verveelden ze zich een beetje en gingen ze zichzelf vermaken met 't maken van paardjes van takken, kransen voor in het haar, bloemetjes van blaadjes en hartjes van varens. Binnen enkele seconden hadden de vrouwtjes Hans en mij (en nog een heleboel andere toeristen), Behangen met al deze mooie tierelantetijnen. t was me wel een typisch gezicht. na 6 uur wandelen was de tocht ten einde en werden we met een busje terug naar Sapa gebracht. Na een vroeg avondmaal stond om 5 uur het busje klaar om teruggebracht te worden naar het station. Deze keer hadden we het helemaal getroffen met ons coupeetje!! Harstikke luxe en bij ons in t coupeetje zat een ontzettend lief oud mannetje! Omdat de trein al om 19.40 vertrok uit het stadje, arriveerden we om half 5 's ochtends in Hanoi. Werkelijk vreselijk. Gelukkig hadden we al een hotel geboekt en werden we per taxi erheen gebracht. Omdat het half 5 ' s ochtends was zat nu wel alles nog potdicht zat. Nadat Hans flink aan de deur had staan schudden werd 1 van de bewakers wakker en liet ons binnen. Het hele hotel zat volgeboekt en er zat niks anders op dan in de ontbijtzaal wachten totdat om 8 uur onze kamer vrij was!
Uiteindelijk hebben we alles prima overleefd en gaan we morgen naar Halong Bay! Hele mooie verhalen over Halong Bay gehoord dus ik ben benieuwd!!

Daaaaaag lieve mensen!!
En omdat morgen, 21 februari mijn 19 verjaardag is heb ik jullie nu alvast getrakteerd op een extra lang verhaal :D

Heel veel liefs Siets en Hans!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 20 Februari 2009 - 07:44

Anke Plomp:

Lieve Sietske,
    Ver weg, vol avonturen. Wat lijkt Nederland saai met z'n kredietcrisis. Heel veel gelukwensen met je verjaardag. Ben benieuwd of je veel veranderd. Liefs, Anke en Jac.

• 20 Februari 2009 - 08:11

Keik:

haa lieve siets en liss!

haha ik moest meteen aan je denken vanmorgen siets! ben je al zenuwachtig voor je verjaardag morgen ;)?

liefs!

• 20 Februari 2009 - 08:23

Hester:

Lieve Siets, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Nu ga je de appeltaart van je oma wel missen! Volgend jaar maar weer! We lezen met plezier je verhalen. Dikke kus Julian, Tijn en Hester.

• 20 Februari 2009 - 11:33

Rubs:

ha dames, wat een geweldige en jaloers-makende verhalen weer!! werkelijkwaar ongelooflijk wat jullie allemaal in zo korte tijd meemaken!!!!! :D

liefs xxxxxxx

• 20 Februari 2009 - 11:43

Monique:

Lieve Siets en Lisanne,
    weer zo'n lang verhaal(!!) en wat hebben jullie veel gelopen! Volgens mij loop je straks net hard als ik, Siets en kunnen we samen gaan wandelen. Alleen heb je hier geen witte mannetjes en ook geen vrouwtjes die je de weg wijzen....! Nog even een bericht over Simba: hij is weer boven Jan en wenst je alvast een heel fijne verjaardag.

• 20 Februari 2009 - 12:26

Lieke:

Henkie en Hansie!
    Wat een prachtig lang verhaal. En ook super leuk dat ik jullie even aan de telefoon heb gehad! Kon daarna weer met veel frisse tegenzin aan het herkansingsleren! ;)d Gaaf dat jullie ook naar Ho Chi Minh zijn geweest, lijkt me ook indrukwekkend om te zien hoe anders dingen daar bewaakt zijn of niet? ;)
    Hier in Nederland vrezen de psychologen voor het zogenaamde Balkenende-effect! Onze volksheld zou namelijk door zijn deprimerende uitlatingen over de kredietcrisis de bevolking meeslepen in een dip.
    Geen dip voor jullie, heerlijk genieten, super veel plezier in Halong Bay. En Siets.. Morgen de grote dag! Ik wens je alvast heel veel plezier!
    Dikke kus.
    x

• 20 Februari 2009 - 13:43

Peter:

Hee Siets,

Wat een traktatie, zo een lang verhaal.
    Ik ben vandaag wederom op dusseldorf airport geweest ditmaal om marlous op het vliegtuig te zetten. Ging mij wel wat makkelijker af dan 6 januari. Tot vanavond, groet je broer.

• 20 Februari 2009 - 14:24

Sepp:

Weer een prachtig verhaal! leuk om allemaal te lezen hoe het er daar aan toe kan gaan. en siets, alvast gefeliciteerd met je verjaardag!! :D

Xxx

• 20 Februari 2009 - 15:17

Ronald:

reeds nu heb ik je kadootje overgeboekt en iets extra's om met Liss (en anderen) uit eten te gaan of iets leuks te doen. VAN HARTE GEFELICITEERD met je 19e verjaardag. Ik ben gisteren bij Chairs geweest. Ook Nina was in februari in Thailand geweest. Nou ze is eigenlijk nergens geweest, Chang Mai, was ze wel geweest geloofde ze, of was het nu Chang Rai..... Ze had geen idee... Ik natuurlijk flink over jullie pochen, zooo goed die meiden, en als ze een hotel boeken krijgen ze geld toe..... reactie van Nina:hoe bestaat het...
    Nou Siets verder een hele fijne verjaardag en geniet er maar van met Liss.
    Het was weer een boeiend verhaal, echt.

ps: nog geen foto's ontvangen

• 20 Februari 2009 - 19:17

Annemiek Knook:

lieve Sietske, gefeliciteed met je verjaardag!
    Via je moeder je site gevonden. Ga hem nog uitgebreid lezen. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Fijne verjaardag.
    liefs Annemiek Knook

• 20 Februari 2009 - 19:25

Oma:

Nogmaals van harte proficiat! Lieve schat wat vond ik het heerlijk om je stem even te horen.En wat heb je weer een leuke reisbeschrijving gegeven, ik zie het allemaal voor me. Geniet van alles, en blijf gezond Maak er een leuke dag van. Dikke kus Oma.

• 20 Februari 2009 - 20:31

Lia:

Lieve Jarige!
    Vanuit een grijs Mokum héél héél hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik zou het maar flink rond bazuinen dan krijgen jullie misschien wel allemaal lekkere drankjes aan geboden. Was weer een geweldig lang verhaal. Maak er een mooie dag van ladies. Liefs van Liaxx Toedelidokie!

• 20 Februari 2009 - 20:59

Inge:

Hartelijk gefeliciteerd Siets met deze unieke verjaardag ! In Vietnam ben je nu al jarig en in Holland nog niet !
    Een hele gezellige dag !
    Paul en ik zullen een toost op je uitbrengen morgen !
    Liefs voor jullie beiden !

• 20 Februari 2009 - 22:20

Harriët:

Hoi meiden,

Leuk om jullie beiden even te spreken aan de telefoon. Ben benieuwd hoe het was om de verjaardag in een Vietnamese disco te vieren. Verder nog een feestje op Halang bay in het vooruitzicht. Geniet er maar van!!!

• 21 Februari 2009 - 09:12

Mila:

Haa lieve Siets!
    Gefeliciteerd met je 19e verjaardag, aan de andere kant van de wereld!!:D
    En Hans ook gefeliciteerd met Henk!
    Het is echt zo leuk om jullie avonturen te lezen.
    Liefs
    xxxxx

• 21 Februari 2009 - 10:30

Kiki:

haa lieve seits!

heel hartelijk gefeliciteerd :D Gaaf om daar je verjaardag te vieren, dat is weer eens wat anders! Liss heb je een taart gekocht ;)? haha liefs!

• 21 Februari 2009 - 14:13

Lucas:

Gefeliciteerd Siets!!

Zo heb ik toch nog iets gevonden om te berichten ;) ik hoop dat je een heel gezellige verjaardag hebt en dat jullie van alle aanverwante activiteiten genieten. Zo te lezen komt dat allemaal wel goed. Ik vind het altijd leuk om over jullie belevenissen te lezen, ga zo door!
    Lucas

• 21 Februari 2009 - 14:14

Annie:

Hallo Siets en Lisanne,

Siets, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Deze dag zal je niet gauw vergeten. 19 worden in Vietnam!!!En met je vriendin zulke fantastische dingen meemaken.Ik vind het geweldig wat jullie allemaal ondernemen. En jullie schrijven er ook leuk over. Nog heel veel plezier op jullie verdere ontdekkingsreis.

Groetjes van Ad en Annie

• 21 Februari 2009 - 14:34

Frances&Frans:

Hiep hiep hoera
    Van harte gefeliciteerd!Je kunt in Hanoi vast geen appeltaart bakken,maar iets lekkers zal er toch wel zijn om het te vieren.Wij gaan zo aan de drank en zullen op je toasten.We storten 50 euro op je rekening en daar kun je vast wel iets leuks mee doen.Fijn, al die uitvoerige reisverslagen tot nu toe,we lezen ze met veel plezier en zijn verrast door elke keer zoveel tekst.Je weet het al van kleine Bas,gelukkig is hij in goeie handen en hopen we op spoedig herstel.
    Liefs
    Frans/Frances

• 21 Februari 2009 - 15:08

Xandra:

LIEVE SIETS GEFELISITEERD MET JE VERJAARDAG.EEN HELE SPECIALE DIT KEER. VER VAN HUIS.GAAT HET ALLEMAAL GOED?JE HEBT AL HEEL WAT BELEEFD LEES IK.FIJN DAT ALLES GOED GAAT ZO MET ZJ TWEEEN.NOU LIEVERD TOT LEES MAAR WEER GROET AAN LISS EN EEN DIKKE ZOEN VAN MIJ.LIEFS VAN XANDRA ARNOLD COEN EN ANNE.

• 21 Februari 2009 - 17:31

Rietje Stam:

Hallo jarige siets
    Van harte proficiat met je verjaardag je 19e.Maak er een leuke dag van,
    het is geweldig wat jullie beleven, wat een leuk verhaal, jullie hebt de tijd van je leven.groeten ook aan Hans liefs Rietje.

• 21 Februari 2009 - 18:06

Saul:

Ha Siets!!!!! Daar ben je niet meer jarig, maar hier nog wel!!! Gefeliciteerd met je verjaardag en van wat ik begrepen heb, heb je er van genoten!!! :-) xxxxxx

• 21 Februari 2009 - 18:44

Macman:

Heey Liss & Siets,

Siets, gefeliciteerd met je 19e verjaardag!:)
    Zal ongetwijfeld een gewenning zo, om zo ver van de familie & vrienden, je verjaardag te vieren. Geniet ervan en maak er een mooie dag van.
    Leuk te lezen, wat jullie meemaken. Ook goed te lezen, dat jullie er veel plezier aan beleven en het jullie goed gaat.:)
    Dus ladies, blijf ervan genieten en ik lees jullie snel weer.

Gr.
    Colaboy:)

• 21 Februari 2009 - 18:52

Philippe En Jacq:

Hoi Sietske,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geef het geld van pa en moe maar snel uit, als je ermee terugkomt naar Nederland is het niets meer waard. Fijne tijd en groeten van ons.

• 22 Februari 2009 - 17:37

Caro :

Haaa Siets&Liss,

Wegens een bezoekje aan het hoge noorden volgt hier mijn veelste schandalig late reactie. (Ik schaa mij diep)
    Om te beginnen Siets nog van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag! Mooi feestje gebouwd daar aan de andere kant van de wereld ;-) Ik vind jullie verhalen iig echt super tof om te lezen en dat blijk ik ook zeker doen. En dan wens ik jullie nog heel veel plezier in Halong bay dan zal ik me nog wel eventjes braaf op de schoolboeken storten ;-)

X

• 23 Februari 2009 - 20:00

Ronald:

ik kijk nu naar TOP GEAR, op de bromfits door Vietnam. Geweldig. Siets en Liss moeten zeker naar Hoi An, aan de kust. Zo'n beetje halverwege. Was echt schitterend (op de televisie dan)
    Wedsrijd van brandende lampionnetjes in de avond. Je kan er ook voor heel weinig geld kleding laten maken, prachtig Chinees of traditioneel Engels. U zegt het maar.

Deze tip moest even.

• 24 Februari 2009 - 14:39

Oma Bosveld:

Een beetje laat, maarnog
    gefeliciteerd met je
    verjaardag Sietske.
    Alles goed met de meiden?
    Morgen schrijf ik een langere brief.
    groetjes, oma en opa.

• 24 Februari 2009 - 16:26

Niels:

Hey nog gefeliciteerd siets.. beter laat dan nooit:P tis wel saai bij de appie zonder jullie maar een verhaaltje van jullie maakt ut een beetje goed

xx niels

• 25 Februari 2009 - 13:52

Hans Menger:

Ha Siets en Lisanne,

Hoe is het met jullie? Ik heb in mijn voorjaarsvakantie even de tijd genomen om jullie verhalen te lezen.
    Geweldige dingen maken jullie mee, zeg!

Siets, jij nog gefeliciteerd met je (en natuurlijk mijn) verjaardag.

• 26 Februari 2009 - 16:46

Chelsea:

Whoehoe! Jaloezie!
    Ga zo door jullie, leuk om te lezen en super gaaf die ervaring man! Blijf genieten, kusje!!

• 27 Februari 2009 - 15:03

Oma Bosveld:

Lieve meiden,
    wat was dit een prachtig
    verhaal en wat slaan jullie je overal goed door. Benieuwd naar het
    volgende avontuur.groeten
    van Opa.Oma.

• 15 April 2012 - 06:25

Peter:

He Siets, wij gaan morgen naar Lapa. Volgens mij gaan we dezelfde tour maken als jij hebt gedaan. Wel effe wennen Azie t.o.v. latijns amerika. We gaan vanavond naar de water poppen show Nou aju paraplui